Friday, July 22, 2011

susu pertama...

seperti ibu2 yang lain ku rasa kurang yakin untuk susukn baby sejurus selepas bersalin disebabkan beberapa kekangan seperti masih penat dan pastinya susu belum ada. memang ragu- ragu tapi kami dah buat keputusan untuk menyusu badan sepenuhny so sebaik sahaja baby lahir suami memaklumkn pada nurse bertugas. jika kita ingin suskan baby sepenuhnya nurse akan letak baby bersama dengan kita sepanjang masa.

Alhamdulillah babyku baik.... so dalam 5.30 pg kami balik semula ke wad 6 pagi 19 july bermula tugas penting ku sebagai ibu.... memulakan penyusuan badan! dengan keadaan yang selesa di wad ku susukan babyku walaupun begitu penat bertarung satu malam. memng penat dan mengantuk tetapi demi baby comelku ini kutekad untuk susukn sendiri sambil tersengguk2.

dari baby lahir dia memang rasakn air hikmat itu sahaja sepanjang hari. namun begitu ku yakin ada hikmahny knp susu badan masih tak keluar banyak. perut baby hanya sebesar kacang pea mana mungkin dia minum banyak.



sesampai di rumah nenek ku masih teruskn penyusuan badan hingga ke malam. tapi malam tu baby agak merengek menangis... nenek kata mungkin lapar dan tanya padaku samada nk bg formula ke tak? aku masih yakin kolostrum itu masih mampu mengenyangkan baby comel ku ini buktinya dia menangis kerana nak didodoikan diatas pangku... then tidi semula.

yes! hari kedua kolostrum semakin banyk dan pekat. nak masuk hari ketiga breastku penuh dan bengkak dengan susu tak seperti ketika lahirkan danial. mungkin kerana hari pertama baby comel ini telah merangsang tisu2 susu untuk aktif... harapanku selepas ini ku berjaya susui babyku sepenuhny hingga 2 tahun tanpa formula.

kawan2ku diluar sana yakinkanlah diri sendiri baby cukup dengan apa yang ada!!!! buktinya ku sendiri telah alaminya. jika kawan2 rasa ada kekangan untuk laksanakannya mari lah kita share sama2 agar anak2 kita membesar sihat dengan susu

Babyku di hari ke2 dan ke3





posted from Bloggeroid





3 comments:

Naz Nur Nhazzla said...

nai..tahniah dah dpt bb..susu ada cuma xcair..kolostrum kan pekat jd takdelah rasa mengalir mcm susu yg putih tu.susu kita xleh dibandingkan dgn susu org lain..bnyk sikit susu seseorg adalah sebanyak keperluan bb..ada bb minum mmg sket jd susu ibunya xdalah banyak sgt tp sentiasa ckp utk anaknya..kalau susu ibu tu bnyk sgt sbb anaknya mmg jenis minum banyak..NAI yakin je lah dgn ciptaan Allah..insyaallah NAI berjaya

Ida Iar said...

Happy Breastfeeding!!

Salam perkenalan yer.;)

NAI said...

nhazzla dan ida... salam perkenalan. terima ksh atas kata2 semngt from u all yg membuatkn niat hati ini makin kukuh...

Post a Comment